توافقنامه سطح خدمات SLA
SLA چیست؟ ( (Service Level Agreement
موافقتنامه سطح خدمات قسمتی از هر قرارداد ارایه خدمات است که به تبیین سطح خدمات مورد توافق میپردازد.
برای دستیابی به این هدف و اطمینان از تامین رضایت مشتریان، ارایه خدمات به ایشان مطابق ضوابط مصوب شده در جلسه شماره ۱۷۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، مشمول توافقنامه سطح خدمات (SLA) است. پارامترهای این موافقت نامه و توضیح کوتاهی در باره هر یک از آنها در جدول و در سطرهای آتی آورده شده است:
شرح پارامتر
|
میزان
|
پارامترa برای محاسبه حداکثر میزان مجاز PLR
|
5%
|
پارامترb برای محاسبه حداکثر میزان تاخیرمجاز (Latency)
|
150ms
|
پارامترc برای محاسبه پهنای باند تضمین شده (CIR)
|
0.125
|
میانگین زمان بازیابی یا تعمیر و برقراری مجدد (MTTR) خدمت
|
72 ساعت
|
میزان تلفات بستهها (PLR(Packet Loss Ratio :
به میانگین گم شدن و یا از دست رفتن بستههای IP در طول شبکه خدمتدهنده اطلاق میشود و به روش ارسال بستههای ICMP به اندازه 100 بایت و به تعداد 1000 عدد از پورت دسترسی خدمتگیرنده تا نقطه انتهایی داخل شبکه خدمتدهنده و بر اساس میانگین نمونهبرداریهای متوالی Ping Test در طول یک ساعت و یا بر اساس سایر روشهای استانداردی که سازمان اعلام خواهد کرد، محاسبه میشود.
تاخیر(Latency):
متوسط زمانی که طول میکشد تا یک بسته IP در شبکه خدمتدهنده از پورت دسترسی خدمتگیرنده تا نقطه انتهایی شبکه خدمتدهنده برسد. این پارامتر بر اساس میانگین نمونهبرداری در دوره زمانی و یا بر اساس سایر روشهای استانداری که سازمان اعلام خواهد کرد محاسبه میشود.
پهنای باند تضمین شدهCommitted Information Rate) : CIR
به حداقل پهنای باند اختصاص یافته به خدمتگیرنده در دوره زمانی اطلاق میشود که همان ضریب اشتراک یک به هشت است.
میانگین زمان بازیابی یا تعمیر MTTR: (Mean Time To Restore or Repair)
به میانگین زمان رفع خرابی و برقراری مجدد خدمت براساس توافق بین خدمتدهنده و خدمتگیرنده اطلاق میشود.
لازم به ذکر است این شرکت بر مبنای مصوبه مذکور، برقرار بودن شبکه خود در محدوده استان را به میزان 98% (سطح برنزی) تضمین میکند.
لازم به توضیح است که بر اساس قوانین مصوب سازمان تنظیم مقررات موارد زیر شامل نقض SLA (جبران خسارت) نخواهد بود:
1. قطعیهای ناشی از قوه قاهره ( فورس ماژور) مانند حوادث طبیعی. در این حالت زمان کاهش سطح کیفیت خدمات مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نیست.
2. قطعیهایی که به واسطه خرابی تجهیزات خدمت گیرنده باشد.
3. قطعیهایی که در زمان Down Time باشد.
4. قطعیهایی که بنا به درخواست خدمت گیرنده باشد (مانند جابجایی، آزمایش شبکه داخلی و ....) باشد.
5. قطعیهایی که ناشی از تخطی خدمت گیرنده از قوانین و مقررات و یا مفاد SLA باشد.
6. قطعیهای ناشی از عدم پرداخت صورتحساب.
7. قطعیهای ناشی از صدور احکام توسط مراجع قضایی و یا امنیتی کشور و یا سایر مراجع ذیصلاح که در این حالت زمان قطعی مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نمیشود.

|